Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - podstawa

KS
Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - podstawa, rozszerzenie
Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - podstawa, rozszerzenie Anastazja Bezduszna
Matura 2014: Historia [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - podstawa. Zobaczcie, jak Wam poszło! Tutaj znajdziecie arkusze i przykładowe odpowiedzi.

TUTAJ ZNAJDZIESZ POZIOM ROZSZERZONY:

Egzamin z historii na poziomie podstawowym trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu testu zawierającego różnego rodzaju zadania: zadania zamknięte (wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu „prawda–fałsz”) i zadania otwarte, które wymagają samodzielnego formułowania zwięzłych odpowiedzi. Większość stanowią zadania z wykorzystaniem krótkiego tekstu źródłowego, ilustracji (ikonografii), mapy, danych statystycznych i innych źródeł wiedzy historycznej.

Matura 2014: Historia - ODPOWIEDZI - podstawa:

ZADANIE 1
Przyporządkuj wybrane obiekty architektoniczne, spośród przedstawionych na ilustracjach, do kręgów kulturowych wymienionych w tabeli. Wpisz odpowiednią literę do właściwej rubryki.

1. kultura grecka epoki klasycznej - B
2. kultura babilońska - C
3. kultura mykeńska - A

ZADANIE 2
Na podstawie tekstów i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Na podstawie źródeł 1. i 2. wyjaśnij, co mogło mieć wpływ na opinię Herodota o pracy chłopów mieszkających w delcie Nilu.
Herodot miał greckie pochodzenie. Górzysta i nieurodzajna Grecja nie miała tak żyznych gleb jak państwa orientalne, rozwinięte w dolinie wielkich rzek. Stąd chłopi mieszkający przy Nilu nie musieli tak ciężko pracować jak Grecy, by uzyskać dobre plony.

B. Na podstawie źródła 3. określ powinność chłopa egipskiego wobec faraona.
Chłop egipski musiał dostarczyć faraonowi odpowiedną ilości plonów.

C. Na podstawie własnej wiedzy podaj przykład obowiązków chłopa egipskiego wobec faraona, o których nie wspomniano w źródłach 2. i 3.
Poza dostarczaniem plonów, chłop egipski musiał wykonywać roboty publiczne: przy budowie światyń i piramid, przy utrzymaniu kanałów nawadniających pola.

ZADANIE 3
Spośród wymienionych wydarzeń wybierz chronologicznie pierwsze i oznacz je literą A, a potem - chronologicznie ostatnie i oznacz je literą B.

bitwa pod Issos
zburzenie Kartaginy
bitwa pod Maratonem
zdobycie Rzymu przez Wandalów - OSTATNIE WYDARZENIE
włączenie Galii do państwa rzymskiego
zdobycie Jerozolimy przez Babilończyków - PIERWSZE WYDARZENIE

ZADANIE 4
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

W tekście opisano formę spotkania towarzyskiego w starożytnej Grecji, noszącą nazwę
1. gimnazjon.
2. sympozjon.
3. muzejon.

B. Podaj polski termin pochodzący od greckiej nazwy spotkania towarzyskiego, które zostało opisane w tekście źródłowym. Wyjaśnij znaczenie polskiego terminu.

Polski termin:
Sympozjum czyli konferencja na przykład naukowa, na któej spotykają się naukowcy i specjaliści, eksperci w konkretnej dziedzinie

ZADANIE 5

Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę urzędu, którego sprawowanie przez Appiusza Klaudiusza wywołało reakcję obywateli opisaną w tekście.
cenzor

B. Wyjaśnij znaczenie obiektów wspomnianych w tekście dla miasta i państwa.

Nazwa obiektu i znaczenie:
wodociąg - inaczej akwedukt - to budowla dostarczająca wodę z odległych źródeł do Rzymu. Zasilał wodą m.in. fontanny, łaźnie publiczne, bogate domy
Via Appia - inaczej droga z Rzymu do Kapui - najstarsza z "dróg rzymskich", to po niej przemieszczali się kupcy i wojsko

ZADANIE 6
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Podaj nazwę formy ustrojowej cesarstwa rzymskiego, której dotyczy tekst. - pryncypat

B. Podkreśl poprawne zakończenie zdania.

Opisaną w tekście formę rządów w Rzymie zapoczątkował
1. Oktawian August.
2. Neron.
3. Dioklecjan.
4. Konstantyn I Wielki.

ZADANIE 7
Na podstawie źródeł wykonaj polecenie.

Wyjaśnij pochodzenie nazwy Polska w podanych językach.
w języku niemieckim - nazwa Polen pochodzi od plemienia Polan
w języku węgierskim - nazwa Lengyelorszag pochodzi od plemienia Lędzian

ZADANIE 8
Do bitew wymienionych w tabeli dobierz władców, którzy w nich uczestniczyli.
Odpowiedzi wybierz spośród podanych i wpisz je do właściwych rubryk tabeli: Bolesław Chrobry, Henryk Pobożny, Władysław Łokietek, Władysław Jagiełło

bitwa pod Legnicą - Henryk Pobożny
bitwa pod Płowcami - Władysław Łokietek

ZADANIE 9
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij, dlaczego długoletnie wojny w pierwszej połowie XI w. miały wpływ na reakcję społeczeństwa, o której mowa w tekście źródłowym.
Długoletnie wojny prowadziły do: zmiany granic, przejmowania grodów i przyłączania ich do innych, a to wiązało się także z gnębieniem, cierpiącej - z powodu wojny - ludności.

B. Podaj imię i przydomek władcy Polski, który podjął dzieło odbudowy państwa po kryzysie opisanym w tekście źródłowym.
Kazimierz Odnowiciel

ZADANIE 10
Na podstawie tekstu źródłowego i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij, jaki wpływ na rozwój gospodarczy terenów należących do biskupstwa poznańskiego mogła mieć decyzja, o której mowa w pierwszym punkcie dokumentu.
Dzięki tej dezycji, buskup miał prawo lokowania miejscowości (na podległym jemu obszarze) na tak zwanym prawie niemieckim (magdeburskim). To nioso za sobą różne przywileje, m.in. wolność osobistą osadników, dziedziczne posiadanie gruntu (wolność w ich rozporządzaniu), zwolnienie ze świadczeń na rzecz feudałów.

B. Rozstrzygnij, czy nadanie tego immunitetu wzmacniało, czy - osłabiało władzę księcia. Odpowiedź uzasadnij.
Ten immunitet osłabiał włądzę księcia, na rzecz biskupa, który tym samym by zwolniony od powinności względem księcia.

ZADANIE 11
Uzupełnij schemat: wpisz obok numerów 1, 2, 3 właściwe nazwy grup społecznych mieszkających w średniowiecznych miastach.

najbogatsi, kupcy, mistrzowie cechowi - 1 - patrycjat
drobni kupcy, rzemieślnicy, kramarze - 2 - pospólstwo
najemni pracownicy, ubodzy wyrobnicy, żebracy - 3 - plebs

ZADANIE 12
Na podstawie źródeł i własnej wiedzy wykonaj polecenia.

A. Wyjaśnij, dlaczego wśród ziem wymienionych na awersie pieczęci nie ma Rusi Halickiej.
Pieczęć wytworzono w 1336 toku, a Ruś Halicką przyłączono do państwa Kazimierza Wielkiego dopiero w 1349 roku.

B. Podaj nazwę ziemi wymienionej na awersie pieczęci, a nienależącej do państwa polskiego do końca panowania Kazimierza Wielkiego. Wyjaśnij, dlaczego władca Polski tytułował się panem tej ziemi oraz pod czyim panowaniem znajdowała się ta ziemia.
Nazwa ziemi: Pomorze
Władca Polski tytułował się panem tej ziemi, gdyż Kazimierz Wielki rościł sobie do niej prawa dziedziczne.
Nazwa państwa, pod którego panowaniem znajdowała się ta ziemia: Państwo Krzyżackie.

ZADANIE 13
Na podstawie źródeł wykonaj polecenia.

A. Porównaj oceny postawy króla przedstawione w źródłach 1. i 2.
Źródło 1. pochodzi z Polski. Autor sprzyjał Władysławowi Warneńczykowi, natomiast źródło 2. jest z Turcji i pokazuje zdanie strony przeciwnej, która zarzuca królowi pychę i brak rozsądku.

B. Wyjaśnij, co mogło mieć wpływ na opinie o władcy zaprezentowane w źródłach 1. i 2.
Fakt, że oba dokumenty prezentują przeciwne strony.

C. Na podstawie źródeł 1., 2. i 3. rozstrzygnij, które spośród zdań podanych w tabeli są fałszywe. Wpisz obok tych zdań słowo fałsz.
1. Władysław III oraz Kazimierz Jagiellończyk byli synami Władysława Jagiełły z małżeństwa z Zofią Holszańską. PRAWDA
2. Następca Władysława Jagiełły na tronie polskim był jego najstarszym dzieckiem. FAŁSZ
3. Kazimierz Jagiellończyk dopiero trzy lata po śmierci brata koronował się na króla Polski. PRAWDA
4. Unia personalna Polski i Węgier za panowania władcy, którego śmierć opisano w źródłach 1. i 2., trwała 10 lat. FAŁSZ

ZADANIE 14
Na podstawie danych z wykresu i własnej wiedzy wykonaj polecenie.

Podaj dwie przyczyny zmian w liczbie Majów w XVI w. na obszarze współczesnej Gwatemali.
- efektem podboju kolonizatorów hiszpańskich było wymordowanie dużej części tubylców
- wraz z kolonizatorami pojawiły się w Gwatemali choroby europejskie, Majowie nie byli na nie odporni i nie potrafili ich leczyć

ZADANIE 15
Spośród wymienionych wydarzeń wybierz te, do których doszło w średniowieczu. Wpisz je w wykropkowanych miejscach.

powstanie Akademii Krakowskiej
noc św. Bartłomieja w Paryżu
wykonanie przez Wita Stwosza ołtarza dla kościoła Mariackiego w Krakowie
spalenie Jana Husa na stosie
budowa Kaplicy Zygmuntowskiej
powstanie zakonu jezuitów

ZADANIE 16

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto