Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści chcą lepszych stojaków przy sklepach

Radek Wałkuski
Ruszyła akcja „Rowerem na zakupy”. Celem inicjatywy jest zachęcenie właścicieli i zarządców obiektów handlowych do instalowania bezpiecznych i wygodnych stojaków rowerowych.

Warszawskie centra handlowe, hipermarkety i zwykłe sklepy spożywcze z reguły nie rozpieszczają rowerzystów pod względem miejsc do parkowania rowerów. Dominują tzw. „łamikółki” czyli takie stojaki, które nie dają możliwości przypięcia ramy i jednego koła kłódką szelkową (tzw. zapięcie U-lock). Jednoślad przypięty do takiego stojaka bardzo łatwo ukraść pozostawiając w nim samo koło. Na dodatek w przypadku silniejszego wiatru taki stojak może uszkodzić rower, koło lub tylną przerzutkę.

- Zależy nam na tym, aby takie prymitywne konstrukcje zastępowane były solidnymi stojakami. Uważamy, ze jako klienci mamy prawo oczekiwać solidnego miejsca do zaparkowania naszych pojazdów – mówi Radek Wałkuski, pomysłodawca akcji. – Możliwość wygodnego i bezpiecznego przypięcia roweru to dla nas – rowerzystów sprawa bardzo ważna. Jeżeli sklep nie zapewnia cyklistom dobrego stojaka, to tak jakby nie zapewniał kierowcom miejsca do zaparkowania samochodu. Warto pamiętać, że miłośnicy dwóch kółek to niemała i stale rosnącą grupa klientów – podkreśla Wałkuski.

Prawidłowy stojak rowerowy powinien, niezależnie od typu roweru, umożliwiać oparcie roweru oraz przypięcie do stojaka ramy i jednego koła przy pomocy pojedynczego zapięcia typu U-lock. Takie zadanie najlepiej spełniają stojaki w kształcie odwróconej litery „U”. Pozwalają one na przypięcie roweru niezależnie od rozmiaru ramy, kształtu kierownicy czy szerokości opon. Standardowe wymiarami takiego stojaka to: długość ok. 1 m, wysokość 60 – 80 cm, średnica rury 5 – 9 cm.

Warto zwrócić uwagę na to, aby stojak był wykonany z trwałego materiału, odpornego na wpływ warunków atmosferycznych. Powinien również być trwale i solidnie przymocowany do podłoża. W przypadku stawiania większej liczby stojaków odległość między nimi powinna wynosić 1,0 – 1,5 m. Dodatkowym udogodnieniem jest umieszczenie stojaka w zadaszonym miejscu oraz objęcie go zasięgiem kamer telewizji przemysłowej.

Pojedynczy stojak umożliwiający przypięcie 2 – 3 rowerów to wydatek od 100 do 500 zł w zależności od materiałów i wykończenia.

Dlaczego właścicielowi sklepu powinno zależeć na tworzeniu dobrych miejsc parkingowych dla rowerów? Po pierwsze solidne stojaki stanowią element budowania przewagi konkurencyjnej. Rowerzysta chętniej wybierze miejsce, w którym stoją solidne stojaki na rowery niż takie gdzie ich nie ma lub pozostawiają wiele do życzenia. To się przekłada na konkretne kwoty zostawiane w kasie przez klientów-rowerzystów. Po drugie dobre stojaki budują wizerunek obiektu handlowego jako miejsca, dbającego o ochronę środowiska, prowadzącego proekologiczną politykę. Po trzecie dzięki stojakom można ograniczyć problem braku miejsc parkingowych. Powierzchnia zajęta przez jeden samochód pozwala na swobodne zaparkowanie kilku rowerów. Jest sporo klientów, którzy chętnie przesiądą się z czterech kółek na dwa. Trzeba dać im jednak taką możliwość tworząc solidny rowerowy parking.

Więcej informacji na temat akcji „Rowerem na zakupy”, wskazówki dotyczące dobrych stojaków rowerowych oraz opisy dobrych i złych praktyk stosowanych przez warszawskie placówki handlowe można znaleźć na stronie internetowej:

Kontakt: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto