Mieszkańcy zdegustowani wielkością nowego dworca w Nowym Tomyślu
Na początku listopada informowaliśmy o uruchomieniu "nowoczesnego, dostosowanego do potrzeb wszystkich podróżnych i ekologicznego", jak wskazywało w informacji prasowej samo PKP S.A. dworca w Nowym Tomyślu. Nie musieliśmy długo czekać na sygnały od mieszkańców, którzy korzystają na co dzień z dworca i czują się zażenowani całą tą inwestycją.
- To są jakieś żarty. Miasto powiatowe i takie małe, śmieszne coś? Bo przecież, moim zdaniem, nie można tego nazwać dworcem. W poczekalni miejsce na 8 osób, jedna toaleta - i to wspólna, dla obu płci. Myślę, że pomieszczenie to można było zdecydowanie podzielić na dwie łazienki. Już nie wspomnę o tym, że na stacjach nie ma nawet zadaszenia. Zbliża się zima...gdzie Ci ludzie mają się schować?
- zwraca uwagę nasz zaniepokojony rozmówca. Dodaje również, że w sąsiednich miastach takich jak Opalenica czy Zbąszyń inwestycje prowadzone na dworcach robią wrażenie i są wielokrotnie bardziej kosztowne, a w Nowym Tomyślu, który jest stolicą powiatu, wybudowano tak mały obiekt. To nie są jedyne sygnały naszych czytelników. Nowotomyślanie są zaniepokojeni również tym, że na perony nie dojdzie się z wózkiem lub na wózku.
- Nie ma takiej możliwości, bo nie ma zjazdów, podjazdów czy też chociażby jakiś wind dla wózków. Kobieta z dzieckiem nie wjedzie na peron, dodatkowo również osoba niepełnosprawna nie będzie miała takiej możliwości
- podkreślają nasi mieszkańcy. Temat ten został również zauważony przez nowotomyskich radnych. Na dzisiejszej (przyp. red. 18 listopada 2022 roku) nadzwyczajnej sesji RM Wojciech Andryszczyk wspominał o podobnych sygnałach od mieszkańców, alarmujących właśnie jego osobę, jako radnego.
Porównajmy inwestycję w Opalenicy i Zbąszyniu, z budową nowego dworca w Nowym Tomyślu
Postanowiliśmy porównać trzy inwestycję. Remont dworca w Opalenicy, Zbąszyniu i budowę nowego dworca właśnie w naszym mieście.
Więcej o sprawie dworca w Zbąszyniu można przeczytać tutaj:
Przypomnijmy, że w Nowym Tomyślu jak informowało PKP S.A. koszt budowy wyniósł 4,1 mln złotych brutto. Natomiast to właśnie w Zbąszyniu czy w Opalenicy środki przeznaczone na te inwestycję robią wrażenie. Przybliżmy, że dworzec w Opalenicy pochłonie łącznie aż 8,7 mln złotych brutto. A w marcu 2021 r., rozpoczęto remont i przebudowę budynku zbąszyńskiego dworca kolejowego. Tutaj łączny koszt inwestycji jest kolosalny bo na budowę i przebudowę budynku przeznaczono aż 26,5 mln zł brutto.
Skąd te różnice? Dlaczego na Nowy Tomyśl, w porównaniu do innych miast, przeznaczono tak zaskakująco niższą kwotę?
Postanowiliśmy w tej sprawie skontaktować się z biurem prasowym PKP S.A., ponieważ to właśnie ta instytucja była odpowiedzialna za wyżej wymienione inwestycję.
Jak wskazał Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami gdy rozpoczynano projekt związany z budową nowego dworca w Nowym Tomyślu miano na względzie zlokalizować go bliżej przejścia na perony, stąd została podjęta decyzja o budowie nowego dworca w Nowym Tomyślu w nowym miejscu, a nie przebudowie historycznego obiektu.
- Zależało nam przede wszystkim na znalezieniu bardziej komfortowego i funkcjonalnego rozwiązania dla podróżnych. Budowa nowego obiektu i przebudowa historycznego tj. dworzec w Zbąszyniu czy Opalenicy to dwa różne procesy, stąd różnica w wartości inwestycji. Na tą różnicę ma wpływ wiele innych czynników takich jak wielkość dworców, ich stan techniczny przed rozpoczęciem inwestycji, a także na przykład konieczność przeprowadzenia prac konserwatorskich, a takie są konieczne do wykonania przy obiektach objętych ochroną konserwatorską takich jak dworzec w Opalenicy czy w Zbąszyniu
- wyjaśnił B. Sarna z PKP S.A. Natomiast na pytania związane z przystosowaniem dworca dla osób z niepełnosprawnością lub np. dla matek z dziećmi. PKP S.A wskazało, że inwestycja, którą zrealizowali jako PKP S.A., dotyczyła tylko i wyłącznie budowy nowego budynku dworca Nowym Tomyśl.
- Jest on w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Natomiast terenem stacji (perony, tunel, układ torowy) zarządza PKP PLK S.A.
- nadmienił.
A co z modernizacją przystanków?
Jak informuje Radosław Śledziński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dla zapewnienia bezpiecznych, sprawnych i komfortowych podróży PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamierzają zmodernizować linię kolejową na odcinku Poznań – Kunowice (granica państwa), na którym znajduje się stacja Nowy Tomyśl.
- Na obecnym etapie przygotowywane jest studium wykonalności dla inwestycji. Dokument pozwoli na ustalenie optymalnego wariantu planowanych prac i umożliwi przygotowanie projektu, który określi szczegółowy zakres robót. Analizy obejmują m.in. przebudowę peronów, dla zwiększenia dostępności kolei dla pasażerów. Prace budowlane będą możliwe w najbliższych latach, po przygotowaniu projektu i zapewnienia finansowania
- dodaje biuro prasowe PKP PLK S.A.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?