Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Nowy rozkład jazdy Kolei Wielkopolskich i PKM: 10 grudnia 2023 r. więcej pociągów lokalnych wyjedzie na tory

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Zmiany zaczną obowiązywać od 10 grudnia 2023 roku.
Zmiany zaczną obowiązywać od 10 grudnia 2023 roku. Adam Jastrzębowski
Nowe połączenia lokalne i więcej składów na trasach zapowiada samorząd województwa wielkopolskiego. Z ponad 14,2 mln kilometrów przejechanych w tym roku przez Koleje Wielkopolskie i Poznańską Kolej Metropolitalną deklaruje na rok 2024 ponad 15,5 kilometrów!

Nowy rozkład jazdy Kolei Wielkopolskich i PKM. Więcej pociągów wyjedzie na tory!

Nowe rozkłady jazdy będą obowiązywać od 10 grudnia 2023 roku. To efekt danych, jakie kolej kieruje do samorządów, dysponujących połączenia: okazuje się, że w tym roku ilość pasażerów przewiezionych przez pociągi zamawiane przez województwo przewyższy tę z 2019 roku - dotąd rekordową w ostatnich latach.

Zobacz też: Trasą kórnicką jeżdżą już tramwaje! Na razie testowe, ale wkrótce pasażerowie będą dojeżdżać do os. Lecha

- Przewidujemy zwiększenie ilości kilometrów przejechanych o milion – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. - Będzie ponad 15 milionów, a przecież jeszcze jakieś dziesięć lat temu zamawialiśmy pociągi, które przejeżdżały 8 milionów kilometrów.

Na krótkich dystansach dojdą zatem nowe, dodatkowe składy – do Opalenicy dwie pary w ciągu doby, do Szamotuł także dwie pary, do Obornik, Pobiedzisk i Kostrzyna – po trzy, a do Środy Wlkp., Czempinia i Kościana – po jednej.

- W szczytowych godzinach komunikacyjnych, w pociągach bywa tłok, i komfort podróży jest niższy – mówi wicemarszałek. - 15 dodatkowych pociągów, jakie będą uruchomione od 10 grudnia, powinno pomóc w tej sytuacji.

Na linii nowotomyskiej w ciągu doby pojawi się zatem w sumie 27 par pociągów, z czego 22 należeć będą do Kolei Wielkopolskich, a 5 uruchomi Polregio. W obrębie węzła poznańskiego pojawią się nowe składy: Leszno – Kalisz, Leszno – Koźmin – Gniezno, Gniezno – Ostrów, Gniezno – Leszno, Wolsztyn – Zbąszynek (także w trakcji parowej) i Leszno – Włoszakowice.

- Zwiększamy liczby kursów, co nie oznacza, że mamy więcej załóg, lokomotyw i wagonów – zastrzega Wojciech Jankowiak. - To po prostu efekt optymalizacji wykorzystania taboru, który ma jeździć, a nie stać w czasie długich przerw.

Województwo zabezpieczy w budżecie także większą kwotę pieniędzy – z roku na rok zresztą zwiększa pulę przeznaczoną na przewozy kolejowe, które z zasady są nierentowne i wymagają dopłacania. W tym roku z budżetu województwa wydatkowano około 320 milionów złotych na ten cel, plus gminy wielkopolskie dołożyły kolejne kilkanaście milionów, w przyszłym roku za to przewiduje się skierowanie na przejazdy kolejowe 350 mln złotych i kolejnych ponad 20 mln z budżetu PKM.

- Wielkopolska stawia na kolej, rozwija kolej regionalną i chce to utrzymać w następnych latach – podkreśla Wojciech Jankowiak.

Nowy tabor jaki zasili wielkopolskie koleje spodziewany jest najwcześniej dopiero w 2025 roku, mają to być cztery pociągi elektryczne, i do tego nie można wykluczyć, czy któryś z nich nie będzie oddany dopiero w 2026 roku. Samorząd przewiduje też podwyżkę cen biletów – ale niewielką, na poziomie około trzech procent.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Miejskie Historie - Trzcianka:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Nowy rozkład jazdy Kolei Wielkopolskich i PKM: 10 grudnia 2023 r. więcej pociągów lokalnych wyjedzie na tory - Głos Wielkopolski

Wróć na nowytomysl.naszemiasto.pl Nasze Miasto