Aktualnie z Olkusza odjeżdżają składy obsługiwane przez PKP Przewozy Regionalne do Sędziszowa i Kielc oraz w drugą stronę - do Katowic. W ciągu dnia dworzec w Olkuszu przyjmuje około 20 pociągów w ramach wspominanych kursów.
Pasażerowie znów zaczynają jeździć pociągami po kilku miesięcznej przerwie "zostań w domu". I znów skarżą się, że na dworcu w Olkuszu chyba nie są mile widziani.
Budynek olkuskiego dworca PKP jest nieczynny od 2012 roku, kiedy zlikwidowano w nim kasy biletowe. Nie ma w toalet. Pasażerowie nie mogą się w nim schronić w razie deszczu, zimna czy wiatru.
- mówi jeden z mieszkańców Olkusza.
Remont dachu nie rozwiązał problemu
W budynku dworcowym po jego zamknieciu pozostali jedynie najemcy lokali, ale oni skarżyli się, że przez nieszczelny dach są zalewani. W 2018 roku rozpoczęto remont dachu olkuskiego dworca, ale po 11 miesiącach został przerwany.
Firma odpowiedzialna za remont zerwała podpisaną z PKP umowę i wycofała się z prowadzenia dalszych prac remontowych. Według jej właściciela, powodem miał być brak projektów oraz konkretnych ustaleń ze strony PKP, jak miałaby wyglądać nowa konstrukcja dachu. Ponadto w trakcie realizacji prac do umowy został wprowadzony wymóg konserwatorskiego nadzoru, o którym nie było mowy przy jej podpisywaniu, co zwiększa koszty wykonania robót na tyle, że stają się nieopłacalne. Dopiero niedawno udało się zakończyć tą część prac.
Olkuski dworzec w największym projekcie PKP
Dworzec w Olkuszu ma być w całości odremontowany. Został zakwalifikowany do największego w historii PKP S.A. projektu związanego z budową lub przebudową dworców, czyli Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmie w Polsce prawie 200 dworców kolejowych.
- Inwestycja zakłada kompleksową przebudowę tego historycznego obiektu z uwzględnieniem wytycznych konserwatorskich. Jej głównym celem będzie poprawa stanu technicznego budynku, komfortu podróżnych, bezpieczeństwa, funkcjonalności, a także wprowadzenie szeregu usprawnień dla podróżnych oraz dostosowanie dworca do współczesnych standardów w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych. Szczegółowe rozwiązania dotyczące przebudowy dworca poznamy po opracowaniu dokumentacji projektowej. Natomiast koszt inwestycji po podpisaniu umowy na wybór wykonawcy prac budowlanych - informuje Bartłomiej Sarna z wydziału prasowego PKP S.A.
Obecnie inwestycja jest w fazie przygotowania. Kolejnym jej etapem będzie ogłoszenie, pod koniec bieżącego roku, przetargu na wybór pracowni architektonicznej, której zadaniem będzie opracowanie dokumentacji projektowej, a także uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych, a także pozwoleń niezbędnych do uruchomienia kolejnego etapu inwestycji, którym będzie wybór wykonawcy prac budowlanych. Po jego wyborze i podpisaniu umowy wybrana w przetargu firma przystąpi do realizacji przebudowy obiektu. Całość procesu inwestycyjnego, którego efektem będzie udostępnienie dworca podróżnym po przebudowie, planujemy zakończyć do końca 2023 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?