Zmienić opony powinien każdy, nawet kierowcy jeżdżący tylko po mieście, gdzie śnieg rzadko zalega na drogach. Brak śniegu nie oznacza bowiem, że zimą można jeździć bezpiecznie na letnich oponach. Warto tu wspomnieć, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się opony całoroczne. Nie są one tak dobre jak te przystosowane do jazdy zimą, ale na pewno lepsze od letnich i odwrotnie, latem nie są tak dobre jak typowo letnie opony, ale na pewno lepsze niż zbyt miękkie zimowe.
Ile to kosztuje?
Ceny wymiany opon na zimowe są różne. Wszystko zależy od wielu czynników: czy opony są zakładane na obręcze stalowe, czy aluminiowe, od rozmiaru samej opony, a także czy koła posiadają elektroniczne czujniki ciśnienia. Trzeba przy tym pamiętać, że im bliżej zimy, tym ceny będą bardziej rosnąć. Zaczną się też tworzyć gigantyczne kolejki, dlatego najlepiej ten prosty obowiązek wypełnić jeszcze przed listopadem.
Według raportu przygotowanego przez Yanosika, na podstawie danych pozyskanych z 50 zakładów wulkanizacyjnych w Warszawie, rozpiętość cenowa za taką usługę w Warszawie wynosi między 60 a 150 złotych za komplet. Aby wyniki były porównywalne i miarodajne, przyjęty został najpopularniejszy rozmiar opon: 15 cali i aluminiowe felgi.
Biorąc pod uwagę powyższe parametry, najpopularniejszy w Warszawie jest przedział cenowy 100-109 zł. Taką ofertę proponuje 30 proc. warszawskich zakładów. Popularna jest także cena 120-129 zł, taki koszt czeka kierowców w 20 proc. warsztatów. W zestawieniu znajdują się natomiast takie perełki jak: 60 zł za wymianę opon, co daje najniższą cenę na terenie Warszawy czy też 150 zł – najdrożej w stolicy Polski. Różnica zatem wynosi niemal 90 zł za wykonanie takiej samej usługi.
Po czym poznać jakość robocizny?
Porządny serwis priorytetowo sprawdza głębokość bieżnika i ogólny stan opon. Ważną, choć wydaje się, że błahą czynnością jest umycie felg i opon (wodą pod ciśnieniem), ponieważ zabrudzenie może mieć wpływ na wyważenie. Z felg usuwa się ciężarki i wymienia się wszystkie zaworki, gdyż podczas eksploatacji samochodu, mogły ulec uszkodzeniu.
Po założeniu nowych opon, trzeba je wyważyć. Dobre serwisy, przeważnie są wyposażone w specjalistyczne maszyny do tzw. optymalizacji, które po przez przesunięcie względem siebie felgi i opony, umożliwiają spasowanie ich i ograniczenie liczby ciężarków do minimum. Zanim koła zostaną przykręcone, pracownik serwisu powinien sprawdzić stan śrub mocujących i jeśli zajdzie taka potrzeba, pokryć gwint smarem grafitowym.
Czytaj też:
Odpowiednio przykręcone śruby
Bardzo ważną czynnością, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest prawidłowe przykręcenie śrub. Większość serwisów, chcąc wykonać usługę szybko, nie przykłada do tego odpowiednio dużej wagi.
Najpierw śruba powinna być wkręcona ręcznie, następnie za pomocą klucza pneumatycznego, a na koniec znów ręcznie, używając klucza dynamometrycznego z odpowiednio ustawiona siłą. Procedura musi zajść w ten sposób, ponieważ zdarza się, że użycie tylko klucza pneumatycznego skutkuje zbyt mocnym przykręceniem śrub i przy następnej wymianie opon trudno je odkręcić. Często z powodu źle użytego klucza pneumatycznego, gwint śruby zostaje uszkodzony.
Ciśnienie i jakość opon
Ostatnią usługą jaką ma obowiązek wykonać serwis, jest doprowadzenie ciśnienia w oponach do odpowiedniego poziomu (takiego jaki zaleca producent pojazdu). Ciśnienie w oponach zimowych z racji niskich temperatur panujących w tym okresie, powinno być sprawdzane co 2-3 tygodnie.
Trzeba też pamiętać o sprawdzeniu daty ważności opony. Starzeją się nawet te, które nie są używane. W skontrolowaniu daty ważności, pomoże nam kod DOT. To czterocyfrowa informacja o tygodniu i roku produkcji np. 2309, czyli produkt został wyprodukowany w 23 tygodniu 2009 roku.
Zgodnie z Polską normą (PN-C94300-7 "Ogumienie - pakowanie, przechowywanie i transport) opony mogą być magazynowane w okresie do 3 lat od daty ich produkcji. Oczywiście sprzedawca ma obowiązek wystawienia na nie gwarancji.
Niektóre serwisy wykonują wszystkie wyżej opisane czynności, inne część omija. Wyższej klasy warsztaty dysponują nowocześniejszym sprzętem i przeważnie stąd bierze się różnica w cenach. Z tego względu warto się zastanowić: wymienić opony taniej i zaoszczędzić, czy drożej, lecz bezpieczniej i z gwarancją fachowo wykonanej usługi.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?