Czy szybka kolej podzieli Opalenicę i utrudni mieszkańcom życie?

Jakub Czekała
Jakub Czekała
Szybka kolej może spowodować potrzebę przebudowania przejazdów... lub ich zamknięcia
Szybka kolej może spowodować potrzebę przebudowania przejazdów... lub ich zamknięcia JC
Czy Opalenica zostanie przecięta na dwie części przez tory kolejowe, a jej mieszkańcy będą zmuszeni nadrabiać kilometry, by przedostać się z jednej strony miasta na drugą?

Władze gminy otrzymały pismo z firmy projektowej, która zajmuje się opracowywaniem dokumentacji w związku z planowaną budową linii numer 3 na odcinku Poznań Główny – Kunowice. W piśmie poproszono o wskazanie oczekiwań w stosunku do infrastruktury kolejowej. Zaznaczono, że rozważane będą warianty obejmujące m.in. dobudowę drugiej pary torów szlakowych na odcinku Poznań Główny – Opalenica, uzyskanie prędkości do 200 km/h na odcinku Poznań Główny – Szczaniec, poprawę funkcjonalności pozostałych stacji, w tym dostosowanie do obsługi pociągów towarowych o długości 750 metrów.

Plany kolei wzbudzają w gminie niepokój, związany m.in. z możliwością wprowadzenia szybkiej kolei, która spowoduje zamknięcie miejskich przejazdów m.in. – na ulicy Parkowej, 5 Stycznia, czy Nowotomyskiej. Co może spowodować, że ruch skierowany zostanie wyłącznie na jedyny istniejący wiadukt, w ciągu drogi wojewódzkiej, co znacznie utrudni życie mieszkańcom, czy wydłuży dojazd służb ratunkowych do niektórych rejonów miasta, a także może zupełnie odciąć dojazd do parku, stadionu, czy hotelu.

W piątek w urzędzie odbyło się spotkanie burmistrzów z naczelnikami wydziałów. Dyskutowano właśnie o możliwych rozwiązaniach w całej sprawie. Wystosowane zostanie pismo zwrotne, w którym poruszone zostaną wszelkie związane ze sprawą kwestie.

Tymczasem my zapytaliśmy rzecznika PKP Polskie Linie Kolejowe o planowaną inwestycję, a także o to, czy wybudowanie linii dla szybkiej kolei może powodować problemy dla mieszkańców.

- Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ok. 3,75 mln zł przygotowują studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Poznań – Kunowice (granica państwa). Dokument pozwoli określić optymalny wariant prac. Będzie gotowy w III kwartale 2021r. Szczegółowy zakres planowanej inwestycji wskaże projekt, który zostanie opracowany po zakończeniu prac nad studium. Modernizacja trasy będzie uzależniona m.in. od możliwości uzyskania finansowania inwestycji. W ramach studium wstępnie analizowana jest m.in. budowa dodatkowych torów na szlaku Poznań – Opalenica, co umożliwiłoby zwiększenie liczby pociągów na szlaku. Rozważane jest dostosowanie linii do prędkości 160 km/h między Szczańcem a Kunowicami oraz do 200 km/h na odcinku Poznań – Szczaniec. Analizy obejmują również modernizację przejazdów kolejowo-drogowych, w celu zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Przy wariancie podniesienia prędkości do 200 km/h zakładana jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań (tuneli lub wiaduktów), które poprawią system komunikacji – kierowcy płynnie będą mogli pokonać tory, bez konieczności zatrzymywania się przed rogatkami – poinformował nas Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Do tematu będziemy wracać.

Zaostrzenie restrykcji. Cała Polska w strefie czerwonej

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3