Władze gminy otrzymały pismo z firmy projektowej, która zajmuje się opracowywaniem dokumentacji w związku z planowaną budową linii numer 3 na odcinku Poznań Główny – Kunowice. W piśmie poproszono o wskazanie oczekiwań w stosunku do infrastruktury kolejowej. Zaznaczono, że rozważane będą warianty obejmujące m.in. dobudowę drugiej pary torów szlakowych na odcinku Poznań Główny – Opalenica, uzyskanie prędkości do 200 km/h na odcinku Poznań Główny – Szczaniec, poprawę funkcjonalności pozostałych stacji, w tym dostosowanie do obsługi pociągów towarowych o długości 750 metrów.
Plany kolei wzbudzają w gminie niepokój, związany m.in. z możliwością wprowadzenia szybkiej kolei, która spowoduje zamknięcie miejskich przejazdów m.in. – na ulicy Parkowej, 5 Stycznia, czy Nowotomyskiej. Co może spowodować, że ruch skierowany zostanie wyłącznie na jedyny istniejący wiadukt, w ciągu drogi wojewódzkiej, co znacznie utrudni życie mieszkańcom, czy wydłuży dojazd służb ratunkowych do niektórych rejonów miasta, a także może zupełnie odciąć dojazd do parku, stadionu, czy hotelu.
W piątek w urzędzie odbyło się spotkanie burmistrzów z naczelnikami wydziałów. Dyskutowano właśnie o możliwych rozwiązaniach w całej sprawie. Wystosowane zostanie pismo zwrotne, w którym poruszone zostaną wszelkie związane ze sprawą kwestie.
Tymczasem my zapytaliśmy rzecznika PKP Polskie Linie Kolejowe o planowaną inwestycję, a także o to, czy wybudowanie linii dla szybkiej kolei może powodować problemy dla mieszkańców.
- Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ok. 3,75 mln zł przygotowują studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Poznań – Kunowice (granica państwa). Dokument pozwoli określić optymalny wariant prac. Będzie gotowy w III kwartale 2021r. Szczegółowy zakres planowanej inwestycji wskaże projekt, który zostanie opracowany po zakończeniu prac nad studium. Modernizacja trasy będzie uzależniona m.in. od możliwości uzyskania finansowania inwestycji. W ramach studium wstępnie analizowana jest m.in. budowa dodatkowych torów na szlaku Poznań – Opalenica, co umożliwiłoby zwiększenie liczby pociągów na szlaku. Rozważane jest dostosowanie linii do prędkości 160 km/h między Szczańcem a Kunowicami oraz do 200 km/h na odcinku Poznań – Szczaniec. Analizy obejmują również modernizację przejazdów kolejowo-drogowych, w celu zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Przy wariancie podniesienia prędkości do 200 km/h zakładana jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań (tuneli lub wiaduktów), które poprawią system komunikacji – kierowcy płynnie będą mogli pokonać tory, bez konieczności zatrzymywania się przed rogatkami – poinformował nas Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Do tematu będziemy wracać.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?